måndag 4 maj 2009

Dag 53 - 78 Bekescsaba - Göteborg

Hemma nu och här beskrivs sista delen av resan,
Tar mig från Bekescsaba till Budapest med 2 bilar, en snäll kille som bjöd på öl och en gubbe med ambulansliknande bil och konversationen går på flytande ungerska(eller hur). Bor hos en äldre couchsurfer i Budapest, Lazlo, han kan mycket om Ungerns och östra europas historia och pratar en hel del. Stannar två nätter och sen vidare till Bratislava, i Slovakien för den som ej visste. Får vänta bra stund på en bensinmack utanför Budapest tills jag får lift halva biten och resten med en ungersk lastbilschaufför som kör kinesisk rostad lök från Holland till Ungern för att 10 kg packen packas om till mindre portioner och sen körs tillbaks till Holland. Han är trevlig och pratar skit om de flesta länder utan Holland.

I Bratislava stannar jag 2 nätter också, bor hos några couchsurfers och kollar nån konsert o lite sånt. Jag hänger runt på bensinmack utanför Bratislava o frågar om någon ska mot Brno eller Prag men icke sa nicke. Efter 2 timmar byter jag taktik och gör en skylt och liftar från den paralella motorvägspåfarten och får lift efter 30 sekunder till Brno med en Turkisk kille, från motorvägen utanför Brno stannar en bil efter fåtal minuter och färden går till Prag och konversationen hålls på knaglig ryska. Framme i Prag bor jag hos couchsurfer från England, Tom. Hänger runt en aning och dagen efter går till klubb med några till couchsurfers som är på besök från Wien, När vi kommer till lägenheten efter klubben bestämmer vi oss för att kolla in soluppgången är en bra ide, när vi gjort det går vi vilse i en skog i centrala Prag sen letar vi efter frukost men hittar bara stängda cafeer och ett tomt Prag(inte ofta, så turisttjock stad har jag sällan sett)

Kommer tillbaka till Lägenheten runt 9 efter annorlunda morgon sightseeing och det är en aning för sent för att tänka på att sova så jag beger mig till vägen mot Berlin istället, bussen jag tänkte ta har ingen lust att komma så jag går nån timme eller två, tillslut kommer jag fram till bensinmacken utanför Prag jag siktat på, får stå där över två timmar tills jag tillslut tar en kort lift 20 - 30 km i rätt riktning, mest för att komma ifrån tråkiga bensinstationen. Blir avsläppt med motorväg som enda ställe att lifta från, tar upp min skylt och får kanske resans mest lyckade lift efter nån minut, från ett par kilometer utanför prag till Rostock's hamn där jag efter 5 timmar i bilen med en glad tjeck tar nattbåten till Trelleborg och får mig ett par timmar av efterlängtad sömn. Tidigt nästa morgon liftar jag till Malmö tar mig ut till vägen, får ett par kortare liftar mellan bensinmackar och runt 2 tiden framme i Göteborget. 2 bilder från fullt minneskort på kameran och 50 kr kvar på kontot. Hej hej.

Inga kommentarer: